Kau beri cinta, yang akan dikembalikan juga cinta (interlude)


Dalam banyak persoalan tentang hidup, saya sukar mengerti tentang kepahitan disakiti dan ditinggalkan. Pagi ini kawan yang baik berkongsi pesan Yasmin Mogahed di atas, dan saya tahu saya sedang menghirup udara segar dan rasa dada dilapangkan. Semoga Allah merahmati kita semuanya, dan menyerahkan hidup dengan percaya Perancangan Tuhan.


Rezeki terpinjak hari Sabtu lalu, menunggu ceramah Jerry D Gray sudah dua minggu, rupanya ceramahnya hanya memakan masa 30 minit yang dibuat antara maghrib dan Isyak. Terkejut dan tergamam dengan waktu sesingkat itu kami masih tetap menunggu walau sudah selesai Isyak. 

Saya bersama kawan-kawan dan famili menunggu tetapi tidak tahu untuk apa, padahal sangat kepenatan kerana berhabis tenaga di KLIBF 2013 di PWTC. Kemudian kami dikejutkan dengan kemunculan Habib Ali. Lebih mengujakan, Habib Ali bukan hanya bertazkirah tetapi berqasidah!

Saya duduk di sebelah kawan baik. Teman haji saya. Selepas Haji hanya beberapa waktu Allah izinkan kami bertemu. Sambil berqasidah (pengalaman pertama dan baru buat saya dan dia) kami menghayati bait-bait syair indah nukilan untuk menggambarkan peribadi dan akhlak Nabi. Rakan sudah tenggelam dengan sendu dan syahdu, bersama tisu yang berkali-kali digunakan untuk menyeka air yang jatuh berguguran kerana rindu.

Saya tahu, saya dan sahabat sedang di bawa jauh duduk bersimpuh di hadapan Kubah Hijau, sambil membayangkan kehadiran Nabi. Lau kana bainana (alangkah jika kau (kekasih) berada bersama kami). 


Kau beri cinta, yang akan dikembalikan juga cinta


Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang