Like cold running water


The most living moment comes
when those who love each other
meet each other's eyes and 
in what flows between them.~Rumi
Photo ♥ Taufik Sudjatnika.


Bila saya update status FB dengan gambar dan kata-kata Rumi di atas, saya mendapat komen segera "amboi amboi". Yang memberi komen, sepenuhnya faham makna bait-bait puisi Rumi, dan saya juga memahaminya. Demi Tuhan, saya berdoa dalam apa juga keadaan manusia, setiap orang dapat merasai detik sepenting itu dan mengalami berbicara tanpa perlu bibir mengeluarkan kata-kata.

Ya, jangan sempitkan fahaman cinta hanya kerana gambar yang saya kepilkan bersama. Kerana ia boleh sahaja hadir antara ibu dan anak, ayah dan anak, adik-beradik, suami isteri, saudara-mara, dan tentu kawan karib tidak lupa juga antara penjaga dan haiwan-haiwan kesayangan. 

Ada orang bertanya pada ketika mata bertemu, what flows between them?

Rakan saya yang jauh tentu bersetuju bila saya menjawab ini, "like cold running water that move slowly into my heart."

Jika seluruh dunia dan isinya menentang kamu, selagi ada rakan, saudara mara, ibu dan ayah, guru-guru, anak-anak mengingati dan mendoakan kebaikkan meski dari jauh, kita sudah cukup dikayakan Allah dengan kekayaan termahal yang tidak ramai dapat peluang mendapatkannya.

Demi Tuhan, jika kamu pernah mengalaminya, rasailah getar dalam dada yang akan tersimpan kekal di situ sehingga hujung nyawa. Doakan, ianya halal untuk kamu menyimpannya.


Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang