Selamat Hari Guru

TONTONI ASTRO AWANI 7.45PM

“Siapa yang kamu sayang selepas Allah, Rasul, Ibu dan Ayah?”

“Cikgu!”

“Bagusnya. Semoga Allah menyayangi kamu. Tapi boleh Cikgu tahu kenapa?”

“Saya sayang Cikgu kerana Cikgu ajar saya tulis, baca. Cikgu ajar saya mengira. Cikgu ajar mengaji, kenal Allah, sayang Nabi. Satu hari nanti saya boleh jadi engineer, dan jadi engineer yang bertaqwa!”

Kalau boleh jawab sebegitu dulu, Cikgu-Cikgu akan tahu betapa besar peranan mereka mendewasakan seorang manusia. Lebih tepat mematangkan insan.

Profesion guru mutakhir digelapkan dengan beberapa insiden salah etika dan profesionalisme. Tapi saya tidak pernah putus harap. Kes-kes itu cuma cerita terpencil, korban stress kehidupan yang tidak adil mungkin.

Mungkin kerana rasa positif tidak pernah luntur itu saya dipertemukan dengan guru-guru yang jiwa besar dan berpayung di bawah TFTN.

Kalau orang bertanya TFTN itu apa? Jawab saya, ialah adalah sekolah harapan. Kata orang yang bertanggungjawab mendirikan batu asas dan idea, “sasaran kami adalah murid-murid kelas corot yang merasakan diri mereka dicicirkan tetapi punya tekad dan semangat mahu berjaya. Anak-anak yatim dari ibu dan bapa tunggal, dan dari keluarga yang berpendapatan rendah. Yang akan kami lakukan ialah kelas tusyen percuma yang mana keluarga mereka tidak punya duit untuk biaya.”

Ini sebahagian cerita mereka:

“Erickless Fradeen, baru 2 minggu masuk tapi dah pegang 'title' samseng kat skolah nie. Setiap hari buat hal, setiap hari nama naik. Tahun 3 tapi masih tak tahu baca, tak tahu menulis, tidak boleh dduk diam, tak pernah siapkan kerja rumah. Setiap kali salin nota dia akan mula dengan huruf paling belakang ke depan dan dari kanan ke kiri. Murid macam nie perlukan perhatian intensif dari semua pihak. Dia tak bodoh, cuma perlukan lebih dari murid lain perlukan. Pagi tadi dia tanya aku soalan nie. "Cikgu, kamu tau ka tidak jantung kita ada di sebelah kanan atau kiri cikgu??" sambil letak tapak tangan di bahagian kiri dada.Hmm, soalan nie budak tingkatan 3 yg aku ajar dulu pun tak pernah tanya aku. 'Children is full of surprise!!!!!' Duta TFTN, Bintulu, Sarawak."

"Sumber dalaman menyatakan, di sebuah rumah anak yatim di daerah Gopeng, daripada 51 anak di sana, 90% masih tidak boleh membaca dengan lancar. Wakil TFTN di bawah 'expansion programme' kendalian Non-Teacher's Division akan menghantar mahasiswa untuk mengajar anak-anak yang akan mengambil UPSR tahun ini, setiap hujung minggu bermula 7 April 2012. Duta TFTN."

Sewaktu sekolah rendah kita semua mungkin adalah murid ‘bintang’. Bagaimana boleh mengaku sebagai bintang jika tidak menyinar malam? Bagaimana boleh menjadi sesuatu yang bercahaya di langit tinggi, tetapi tidak berfungsi untuk menunjuk jalan?

Gelar yang diterima semua palsu. Saya bahkan batuan meteoraid yang bersepahan di angkasa tinggal untuk dinyahkan masa!

Guru-guru TFTN inilah sebenarnya bintang masa depan. Ketika kami bertanya, kenapa menyanggupi tugas tidak bergaji dan upah ini, “saya dulu pun seperti anak-anak ini. Tidak reti baca, mengira dan menulis. Tetapi ada guru yang telah mengorbankan segala masa yang ada untuk mendidik, sehingga saya sendiri menjadi seorang guru.”

Yang lain menjawab, “pendidikan asasnya adalah memberi ruang dan peluang. Mereka yang berada dan ibu bapa yang mempunyai kesedaran akan bergolak gadai memberikan pendidikan terbaik, tetapi mereka yang mendapat gaji bulanan di bawah paras kemiskinan bagaimana?”

Subhanallah. Ini jawab guru-guru muda yang bagi saya merekalah SuperGuru.

Saya bersyukur bertemu dengan cikgu-cikgu yang meletak hormat dengan profesion perguruannya. Hanya dengan hati nurani kita akan dapat mendewasakan dan mematangkan generasi masa depan penuh kasih sayang dan cita-cita murni!

Terima kasih Cikgu, Selamat Hari Guru. Kami sayang cikgu!

Sertai kami di TFTN.

Bank: Affin Islamic

Nama: Teach for the Needs Consultancy

No. account: 10-671-000033-3

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang