Proses Kreatif Gagasan Jurutera Fityan


Idea untuk menulis mengenai kejuruteraan awam sudah lama. Untuk Gagasan Jurutera Fityan (GJF) ia bertitik tolak kepada soalan yang terlalu banyak ditanya rakan-rakan “kenapa saya menulis karya kreatif?” Menulis karya kreatif bukan norma dalam bidang saya, malah selalu ditafsirkan sebagai aneh. Pada permulaannya saya pun rasa begitu. Namun menulis kreatif bagi saya telah menjadi tanggungjawab dan juga sebagai penghubung keilmuan. Sebagai penghubung ilmu ia boleh dalam pelbagai bentuk, samada dalam bentuk karya ilmiah mahupun kreatif.

GJF lebih fokus untuk mengangkat pelopor bidang teknis dan kejuruteraan iaitu Al Jazari dan Taqi Ad Din. Konsep kejuruteraan yang dibina bukan sekadar untuk memudahkan urusan manusia malah berfungsi lebih dari itu. Menampung makna untuk faham tentang penciptaan dan Maha Pencipta. Tetapi oleh kerana praktis teknis berkiblat Barat, sumbangan mereka tidak mendapat tempat dalam karya akademik dan ilmiah.

Namun tujuan utama GJF adalah sumbangan kecil untuk menghargai guru-guru yang telah berjuang dalam bidang ini dan mengajar peradaban itu tidak semestinya muncul dari blok konkrit dan keluli. Lebih spesifik ia diinspirasi oleh guru murabbi, Profesor Sr. Ir. Dr. Haji Suhaimi bin Abdul Talib, ya tanpa gelaran Dato’. Seorang jurutera profesional, surveyor profesional, doktor falsafah, seorang Haji. Juga dedikasi kepada guru beliau dan guru saya, arwah Prof Haron Hj Ismail yang pertama kali saya munculkan dalam karya “Langit Permulaan” dalam antologi cerpen Istana Cinta Ayah. Pensyarah-pensyarah yang telah mendidik dengan sempurna. Rakan-rakan, alumni dan pelajar-pelajar kejuruteraan awam seluruhnya. Juga guru yang mengajar menulis, Dr. Mohd Faizal yang memperkenal makna dan tujuan fityan dan ulul albab.

Semoga mereka sebagai unsung heroes dalam pembangunan dan peradaban negara, yang merealitikan binaan yang tersergam indah dan melukiskan landskap Kuala Lumpur dan seluruh Malaysia, penghubung jaringan perniagaan dan kebudayaan melalui pembinaan jalanraya dan jambatan, yang melestari alam sekitar dikenali pula melalui karya kreatif.

Seperti mana harapan dalam GJF untuk sesuatu binaan menampung makna, seperti itu juga harapan untuk GJF yang saya hantarkan untuk semua. Semoga apa yang kita lakukan menyimpan makna dan jambatan ke arah menjadi manusia bertaqwa.

Selamat Hari Pekerja/Guru, jazakallahu khairan katsiran. Saya tiada hadiah seadanya yang boleh menyamai jasa kalian melainkan doa, yang diserah pada Allah.

ASaL Turabiy
Kampung Sungai Gau Temerloh
1 Mei 2012
http://wadikita.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang