Cerdik Pandai = Bijak'sana'

Minggu lepas minggu yang mengujakan. Salah satunya kami berpeluang mendengar ceramah sarjana Islam, terkenal? Saya rasa beliau tidak terkenal kerana ramai juga kawan saya baru pertama kali mendengar nama Imran Nazar Hosein.

Salah satu sebab beliau tidak dikenali kerana subjek dalam bidang pengkajian ialah eschatology. Macam tidak pernah dengar kan bidang ini? Ia adalah bidang mengkaji peristiwa akhir zaman, dalam konteks Imran Nazar Hosein (INH) dikaji melalui sumber Al Quran dan sunnah. Sesuatu yang sangat futuristik, sangat asing dan bagi sesetengah orang jauh dari jangkauan akal.


Yang saya kagumi satu dari cerdik pandai ini ialah beliau selalu menganjurkan dengan sepenuh hati, "jangan terima apa-apa pun pandangan dari saya sehinggalah kamu yakini sepenuh-penuh tentangnya".

Imran kemudian juga menasihatkan bagaimana untuk yakin iaitu "buatlah kajian anda sendiri. Buat analisa kritikal dan reason dengannya". Ini menyebabkan semua pendengar meski dari mazhab mana-mana pun akan selesa untuk menadah telinga mendengar butir ilmu yang keluar darinya (ya tentu terkecuali salafi/wahabbi).

Satu lagi yang saya hormati pada INH, beliau tidak segan untuk mengaku salah atas kesilapan dan kurang kritikal beliau menilai satu-satu isu. Juga menjemput semua cerdik pandai yang mengkritik pandangan INH untuk tampil dengan hujjah (publish work) untuk membetulkan.

Juga tidak lokek untuk memberi kredit pada mereka yang sewajarnya dihargai, cross boundaries, trans mazhab.

Ya beliau juga tidak lari dari mengkritik ahli ilmuwan yang lain. Namun satu sikap yang konsisten yang jarang-jarang ada pada ahli agama kita iaitu apabila beliau menyatakan kritikan dan komen; ia akan disusuli dengan hujjah, analisa kritikal, reasoning dan kesimpulan. Dengan maksud, INH memang mengikut kerangka akademik yang diterima pakai di Universiti.


Kagum. Hujjah harus ditemu dalam gelanggang hujjah. Ini adalah linkungan keilmuwan yang saya cari-cari, tapi sunyi di negeri kita ini.

Kawan tanya best ke dengar?

Jawab saya, "ermmm boleh lah. Semua sessi soal dan jawab takkan kita jumpa di Tanyalah Ustaz TV9. Dan tentu, kena bersedia mendengar dalam Bahasa Inggeris".

INH masih lagi berada di Malaysia dan ceramah di sekitar lembah kelang yang terdekat pada 27 Mac 2012 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak.

Ilmuwan ini, secara peribadi saya lihat sebagai bijak'sana' dan sini. Subhanallah. Moga ada dikalangan cerdik pandai kita mempunyai kemahiran yang serupa dan menjadikan rancangan Tanyalah Ustaz mencelikkan mata.


Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang