Belanja Makan Tengahari Lauk Sambal Sotong

Hari ini saya bermurah hati untuk belanja makan tengahari dengan sambal sotong. Ni sotong yang besar punya, tak main sotong yang kecil-kecil buat celah gigi tu, apa kelas. Betul saya nak belanja bukan main-main.

Sotong ni saya ambil di akuarium Oberhausen di German. Sotong kurita, kira ramai la boleh makan ni. Boleh, boleh jemput kawan-kawan yang lain. Tapi tak silap saya sotong ni dah di beri nama, namanya Paul. Dan Paul ni pun walaupun seekor binatang, tetapi telah diberi pekerjaan tetap sebagai Oracle atau penilik nasib. Tahi judi memang akan suka sangat dengan Paul ni. Amanah tugas Paul ialah meneka perlawanan pasukan German di World Cup 2010. Setakat ini, tekaan Paul 100% betul. Memang tak salah akuarium Oberhausen melantik Paul sebagai oracle dan penaik semangat untuk team German.


Tapi semalam Paul telah membuat kesalahan yang menyebabkan saya boleh belanja kawan-kawan makan tengahari dengan lauk bersambal sotong Paul. Panas hati betul. Bersusah payah saya kerat Paul seberapa banyak kerat yang boleh. Lagi banyak, lagi ramai orang makan. Tak cukup dikerat 88, saya lumur lagi dengan perahan limau kasi ngilu pedih tersayat ke hujung jantung. Lepas dibersihkan dengan sebersih-bersihnya, saya sambalkan pula dalam kuali. Sekarang dah siap masak dah pun. Jangan lupa datang ya, kita makan ramai-ramai.

Comments

Betul dah tu Jerman kalah. Tunggu final, kot-kot memang jadi sotong masak sambal yang real punya

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang