“Entah bagaimana isu nama Allah sekarang ini?” Saya memancing bual.

Wajah kakak yang saya hormati itu tidak bereaksi. Untuk berapa ketika dia senyap. Mungkin terkejut dalam sebanyak isu fesyen baju, kasut, kereta hybrid, World Cup 2010, Tiger Wood, resipi lauk pauk, kek mekek, saya memilih untuk membicarakan hal ini.

“Emm, dia orang tengah tunggu kan untuk dibawa kes ke mahkamah rayuan.”

Hati saya menangis parah. “Dia orang?” Apa maksudnya? Kakak yang dihormati itu adakah dia tidak peduli. Dia orang? Mata saya membantah untuk menzahirkan rasa. Takut ada mata-mata lain memandang.

Istighfar.

Kakak yang saya hormati itu meletakkan seluruhnya ke atas justifikasi mahkamah.

Astagfirullah. Saya mahu menjerit kita sebenarnya sedang melakukan ‘blasphemy’. Terang-terang kita membiarkan Allah diputuskan oleh badan kehakiman. Bukankah kita telah berjanji dan bersaksi Allah The Sovereign?
demi Demi
bila tiba waktunya nanti
dengan suara apa
yang kau akan jawab
sedang hati palsu
dalam mencintai!
Allah, Allah. Ampuni kami.

Comments

Aderi Aryasu said…
MasyaAllah..
Kebetulan kami baru saja mempelajari turutan Court yg ada di Malaysia.
Sedang cuba memahami isu ini dari segi legal works.
Namun, tidak boleh lepas tangan begitu saja. Cuba juga memahami dari pelbagai sudut.

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang