Cerita Ikhlas

1. Coach memanah

Kata coach yang banyak jasa ini, 'Sebahagian dr tanda syukur itu ialah jujur, taat, redha & ikhlas. Tanpa tanda2 tersebut, jelaslah ia kufur & kufur itu lebih hina dari kafir.' (boleh klik di sini).







2. Kata sahabat saya
Dipetik dari cerita Kiamat Sudah Dekat. Seorang lelaki ingin meminang anak kiyai. Lelaki tersebut sudah diuji dengan pelbagai ujian sehinggalah akhir sekali Pak Kiyai meminta lelaki belajar ilmu ikhlas. Pada masa yang sama, Pak Kiyai ada menantu pilihan, lulusan agama dari Universiti Azhar. Lelaki yang tidak kenal putus asa mahu kekal bersaing belajar ilmu ikhlas dari pelbagai buku. Makin dibaca makin tidak faham. Akhirnya dia menyerah diri pada Pak Kiyai, menyatakan hasrat hatinya (rasa cintanya pada si gadis) dan ketidakmampuan dia untuk memahami ilmu ikhlas. Tindakan lelaki itu lah tindakan ikhlas. Dan Pak Kiyai menikahkan anak perempuannya dengan lelaki ini. Kata Pak Kiyai, "ikhlas itu bukan di dalam buku, tapi ia pelajaran yang terbit dari dalam hati dan dibuktikan dengan perbuatan." (boleh baca buah fikirannya yang lain di sini)

3. Kata kenalan saya
"Asal, dalam dunia ini semua orang berpolitik. Tiada siapa yang benar-benar ikhlas."
Saya menjawab, "Ikhlas itu pokok pangkalnya samada kau nak atau kau tak nak. Bukan soal lain. Ianya atas kau, kaulah yang akan buat bukan dipaksa atau terpaksa."
Dia kemudian menyambung, "Asal, dalam dunia ini yang paling ikhlas kau buat ialah apa yang kau buat di dalam bilik air."

Saya menjawab debatnya dengan senyum. Saya ada hujah, tetapi saya tidak mahu teruskan.

5. Prolog
Entah. Dalam berkecamuk fikiran tentang soal ikhlas ini saya terkenang Nabi. Saya membayangkan Nabi mengajar saya takbir raya. Kata Nabi, ini zinaat (perhiasan) Hari Raya. Hari Raya adalah hari kemenangan, hari demonstrasi. Demonstrasi bahawa yang akan menang itu Allah, yang Sa, yang tunggal. Kerana itu kita bertakbir beramai-ramai, dengan suara yang dikuatkan. Yang diulang-ulang, tanpa takut dan ragu. Dalam gambaran saya, Nabi mengajar takbir raya dengan bahasa yang saya faham, beginilah maksudnya:
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar segala puji hanya untuk Allah, Allah Maha Besar dan Maha Agong, segala puji sebanyak-banyaknya untuk Allah, Maha Suci Allah untuk pagi dan petang, Tiada Tuhan Melainkan Allah, Tiada yang kami sembah melainkan Allah, Kami mengikhlaskan diri untukNya agamaNya, Walau orang-orang kafir membenci, Tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu, Yang benar janjiNya, Dan mengurniakan kemenangan kepada hambaNya, Dan mengusir tentera musuhNya dan hazam al ahzab , Tiada Tuhan melainkan Allah Maha Besar, Segala Puji hanya untuk Allah.
Saya mahu menang.
Saya mahu menjadi tentera yang mengusir tentera musuh dan hazam Al Ahzab.
Saya mahu sekali bertemu Nabi. Nabi yang mengajari saya takbir raya. Supaya nanti, kami boleh melantunkan takbir bersama-sama, dengan suara yang kuat dan lantang dan diulang-ulang.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah