Muharram ini bulan mengenang guru

Apa kaitan tajuk dengan kiub Rubik?
Kiub ini telah mengiringi lama sudah semenjak kecil sehinggalah sekarang. Percaya tidak bertahun-tahun, boleh dikatakan sudah lebih sedekad saya tidak pernah berjaya menyelesaikannya.
Kemudian saya menonton, Pursuit of Happiness yang memperihalkan cerita mengenai kiub ini.
Minggu cuti ini saya akhirnya berjaya menyelesaikannya.
Bagaimana?
Mudah sahaja, kerana saya mempunyai seorang guru.
Sebelum penutup tahun ini, saya diberi pesanan oleh seorang Profesor, kejayaan itu mudah jika kita tahu caranya. Kata-katanya itu pernah diucapkan kepada kami tahun 2007 yang lalu, diulang semula tahun ini dan saya mendapat cerah cahaya kata-katanya minggu ini.
Ya, saya kongsikan dengan awak. Kejayaan itu memang mudah jika kita tahu caranya. Dan saya berpendapat, dengan kehadiran guru yang mengajari kita depan berdepan adalah salah satu cara paling efektif dalam dunia.
Saya menyimpan keinginan menyelesaikan masalah kiub berdekad lamanya. Percaya diri untuk menyelesaikan secara logik tidak banyak membantu sebenarnya. Hanya pembelajaran efektif selama 3 hari telah membolehkan saya berjaya.
Ya Muharram ini telah membuatkan saya percaya, guru itu adalah pembina kejayaan tuntas. Dalam mengenang peristiwa pahit manis Muharam, saya diberi ilmu klasik yang akan ditanam kukuh dalam jiwa.
Bergurulah, dan carilah guru yang benar.
Moga 'mereka' akan membawa awak dan saya ke daerah penyelamatan.

p/s: guru kiub rubik saya adalah adik saya sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang

17 Ramadan 1435 Hijrah