Faisal Tehrani: Supra Man?

2 kali pengerusi majlis menyebut nama Faizal Tahir dalam bual bicara DBP tempoh hari. Faizal Tahir ikon hiburan yang disignifikasi sebagai Superman, adalah beda dari Faisal Tehrani, kata pengerusi majlis. Entah apa yang perlu diperkatakan tentang Faizal Tahir dalam majlis bual bicara tersebut, saya kurang pasti. Namun apa yang nyata, Pengerusi mungkin tidak nampak yang satu hari nanti, orang yang duduk di sebelahnya bakal menjadi Supra Man paling dini dalam sastera Islam di Nusantara.

Hah, jangan tanya saya makna Supra? Saya juga kurang arif. Kalau telahan ini terlalu awal, ya, biar ia jadi terlalu awal. Sekurang-kurangnya, terma Supra pertama kali saya dengar melalui bual bicara tempoh hari. Kajian Model Supra Mazhab bukan baru, terlalu banyak telah diperkatakan. Namun dalam sastera bandingan dalam Sastera Islam Nusantara, mungkin ini paling baru. Paling dini. Tapi sehingga menunggu pengesahan dari pihak yang lebih berautoritif, lebih baik sabar menanti dan mendoakan sahaja.

Intipatinya apa? Baca sendiri, takut tersalah terang kerana banyak juga yang saya tidak faham. Antara Superman dan Supraman, yang mana satu yang akan memberi lebih impak kepada perkembangan intelektual negara?

Tepuk dada tanya akal.

Comments

Popular posts from this blog

さくら満開

Bulan Mengambang